Ποιος φταίει για το φιάσκο του Μετρό;

7934-metro_thessalonikiΗ πόλη δεν πρέπει να καταδικαστεί λόγω πολιτικής ανευθυνότητας

Κριτική για τις πολιτικές ευθύνες των μεταπολιτευτικών κυβερνήσεων και των τοπικών διοικήσεων τα τελευταία 30 χρόνια άσκησε ο περιφερειακός σύμβουλος Μιχάλης Τρεμόπουλος κατά την ειδική συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας, η οποία ήταν αφιερωμένη στην πορεία των έργων του Μετρό.

Στη συγκεκριμένη συνεδρίαση, πολλοί προσπάθησαν να αποσείσουν τις ευθύνες από πάνω τους, τώρα που φάνηκε απειλητικό το αδιέξοδο. «Στη δεκαετία του ‘90 οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ έγιναν συνένοχες της επιλογής του μετρό, όπως και η ΝΔ. Σήμερα εισπράττουμε τις συνέπειες των ανορθολογικών τους αποφάσεων και τις καταστροφικές επιλογές τους», ανέφερε ο Μ. Τρεμόπουλος στην τοποθέτησή του. «Εμείς υποστηρίξαμε τη λύση του επιφανειακού τραμ και λόγω της ύπαρξης των αρχαιοτήτων στο υπέδαφος της πόλης και θυμόμαστε ακόμη τα λόγια της αείμνηστης Ιουλίας Βοκοτοπούλου που προειδοποιούσε για το ίδιο ζήτημα». Ο Μ. Τρεμόπουλος επίσης δήλωσε ότι το τραμ «θα ήταν 5 φορές φθηνότερο από το μετρό και θα κατασκευαζόταν 10 φορές πιο γρήγορα».

Σήμερα, 8 χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης για τα έργα του Μετρό, η κοινοπραξία που ανέλαβε το έργο, διαπίστωσε εκ των υστέρων ανυπέρβλητα εμπόδια και απειλεί με αποχώρηση, διεκδικώντας 560 εκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο, εδώ που έφτασε το έργο δεν μπορεί να εγκαταλειφθεί, ούτε όμως μπορούν να γίνουν αποδεκτές οι εκβιαστικές πιέσεις που ασκούνται. Αντίθετα, θα πρέπει να υπάρξει και ένα συμπληρωματικό σχέδιο, με βάση το τραμ και τη σύνδεσή του με τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο, με θαλάσσια συγκοινωνία, με ποδηλατόδρομους και πεζόδρομους. Στο σχέδιο αυτό προφανώς θα πρέπει να ενταχθεί και η αναδιοργάνωση του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών, για την καλύτερη και φθηνότερη εξυπηρέτηση των πολιτών και την αποθάρρυνση της χρήσης του ΙΧ εντός της πόλης.

Ακολουθεί ολόκληρη η τοποθέτηση του Μ. Τρεμόπουλου:

«Στη συζήτηση για τα προβλήματα του μετρό φαίνεται ότι για πολλούς όλα ξεκίνησαν το 2006. Μόνο που ξεκίνησαν τουλάχιστον 20 χρόνια νωρίτερα, όταν ακόμα το 1986 έγινε η περίφημη «Τρύπα του Κούβελα», με τη χρηματοδότηση του FM100!

Καθ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του ‘80 υποστηρίξαμε ένθερμα τη δημιουργία ενός δικτύου επιφανειακού τραμ, που θα ήταν 5 φορές φθηνότερο από το μετρό και θα κατασκευαζόταν 10 φορές πιο γρήγορα. Με τα ίδια χρήματα δεν θα γινότανε τα εννιά

περίπου χιλιόμετρα μέσα στα όρια του Δήμου Θεσσαλονίκης αλλά 40 χιλιόμετρα γραμμών σ’ ένα δίκτυο που θ’ απλωνότανε σε όλη τη Θεσσαλονίκη.

Υποστηρίξαμε τη λύση του επιφανειακού τραμ και λόγω της ύπαρξης των αρχαιοτήτων στο υπέδαφος της πόλης και θυμόμαστε ακόμη τα λόγια της αείμνηστης Ιουλίας Βοκοτοπούλου που προειδοποιούσε για το ίδιο ζήτημα.

Λέγαμε «Όχι» στο μετρό και για την ορατή καταστροφή των αρχαίων αλλά και για το πολύ μεγαλύτερο κόστος κατασκευής του και τις τεράστιες καθυστερήσεις που διαφαίνονταν. Και εντάσσαμε το δίκτυο τραμ μέσα σε μια άλλη αντίληψη για το κυκλοφοριακό που θα εξασφάλιζε κυκλοφορία για όλους και όχι μόνο για τα Ι.Χ., με αποκέντρωση των λειτουργιών της πόλης, δημιουργία θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας και ενίσχυση της κίνησης των πεζών και το ποδηλατών.

Στη δεκαετία του 90 οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ έγιναν συνένοχες της επιλογής του μετρό, όπως και η ΝΔ. Σήμερα εισπράττουμε τις συνέπειες των ανορθολογικών τους αποφάσεων και τις καταστροφικές επιλογές τους, όπως και μέρος της Αριστεράς, που υποστήριζε και εξακολουθεί να υποστηρίζει το μετρό, εμπνευσμένο από το μετρό της Μόσχας.

Ακούσαμε πριν λίγο τον Υπουργό κ. Ορφανό να λέει ότι «Κάναμε ο καθένας αυτό που μπορούσε». Αυτό μπορούσατε, αυτό κάνατε. Και σωστά προβάλει η κοινοπραξία ότι δύο χρόνια μετά τη λήξη του συμβατικού χρόνου δεν έχουν γίνει οι απαλλοτριώσεις. Ποιοι άλλοι όμως τους δίνουν το άλλοθι για να εκβιάζουν και να μιλάνε για τέσσερα ακόμη χρόνια καθυστέρησης του μετρό;

Λένε σήμερα πως «δεν προβλέπαμε αυτή την έκταση της αρχαιολογίας». Και απειλούν ότι αν δεν υπάρξει λογική λύση και εφαρμογή του νόμου, δεν θα γίνει το έργο και θα πάνε στα δικαστήρια.

Ο κ. Ορφανός μίλησε για διαιτησία και ότι η εταιρεία ζητά άλλα 560εκ. ευρώ και ότι σκέφτεται να γίνει ένα κέντρο πολιτισμού στην περιοχή Αλκαζάρ, Μπεζεστένι, Εκκλησίας Χαλκέων. Ο κ. Καλαφάτης μας είπε, μιλώντας όχι ως πρώην υπουργός της κυβέρνησης αλλά ως δημοτικός σύμβουλος, ότι φταίει ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης που απουσιάζει, ίσως και ο Ψινάκης. Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας μας είπε ότι η εταιρεία δεν έχει επιδείξει ευελιξία, ότι 1η Δεκεμβρίου λήγει το έργο και ότι η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ θα επαναπροκηρύξει το έργο. Το πρόβλημα με τα αρχαία το χαρακτήρισε «μανιάτικο». Προτείνει επανασχεδιασμό του σταθμού Βενιζέλου αλλά δε μας λέει τι θα γίνει με τα αρχαία.

Το ΚΚΕ αναρωτήθηκε γιατί δεν γίνεται απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων. «Μήπως γιατί κάνει νάζια ο Μπουτάρης; Μα κι αυτός τελικά συμφωνεί.» αναρωτήθηκε ο βουλευτής του κ. Κωνσταντινίδης. Μα ακριβώς γι’ αυτό το λόγο, την πιθανή υπαναχώρηση του Δήμου Θεσσαλονίκης κι εμείς ανησυχούμε.

Η περιοχή που έχει ανασκαφεί βρίσκεται πάνω από τις αποβάθρες του υπόγειου σταθμού αλλά δεν έχει ολοκληρωθεί η ανασκαφή της εισόδου, των εκδοτηρίων κτλ. Βρισκόμαστε σε μία περιοχή σημαντικών δημόσιων κτιρίων, στο παλιό Καραβάν Σαράι, το ιστορικό Χαμάμ Μπέι Τζαμί (Αλκαζάρ) του 1467 και δίπλα στο Μπεζεστένι όπου οι ανασκαφές βρήκαν αρχαία δημόσια κτίρια. Οι ίδιοι που εκμεταλλεύονται επικοινωνιακά τόσο καιρό τα ευρήματα της Αμφίπολης, στη Θεσσαλονίκη θα καταστρέψουν τον αρχαιολογικό πλούτο της πόλης; Θα αποσπαστούν όλα και θα απαξιωθεί η πλούσια ιστορία της; Ή πρέπει να επιμένουμε ώστε να ολοκληρωθεί η αποκάλυψη όλων των αρχαιοτήτων της περιοχής;

Επιμένουμε να ζητάμε κυκλοφορία για όλους. Δεν υποκύπτουμε στους εκβιασμούς. Εδώ που φτάσαμε, υποστηρίζουμε την ολοκλήρωση του μετρό, τη σύνδεσή του μ’ ένα επιφανειακό δίκτυο τραμ και τον προαστιακό σιδηρόδρομο προς το Αεροδρόμιο, τη Χαλκιδική και όλη την Κεντρική Μακεδονία. Αλλά όλα αυτά πρέπει να γίνουν με απόλυτο σεβασμό στην ιστορία της πόλης».