Τρεμόπουλος: «Κάθε κατεργάρης στον πάγκο του!»
Δικάζονται τη Δευτέρα 21.1.2019 στο Τριμελές Εφετείο κακουργημάτων Θεσσαλονίκης οι αδελφοί Παναγιώτης και Διονύσης Ψωμιάδης καθώς και 6 στελέχη της διοίκησής τους για τις απ’ ευθείας αναθέσεις 456 έργων, τα περιβόητα «45άρια», και δεκάδες εικονικές συμβάσεις έργου, με την κατηγορία της απιστίας στην υπηρεσία και ψευδείς βεβαιώσεις για ποσά άνω των 6,5 εκατομμυρίων ευρώ.
«Επιτέλους, 12 χρόνια μετά από τις καταγγελίες μας, κάθεται στο εδώλιο του κατηγορούμενου το διαπλεκόμενο και ιδιοτελές σύστημα που διαχειριζόταν τη Νομαρχία Θεσσαλονίκης», δηλώνει ο υποψήφιος Δήμαρχος Θεσσαλονίκης με την «Οικολογία – Αλληλεγγύη»Μιχάλης Τρεμόπουλος. «Εφόσον οι ελεγκτικοί και οι κυβερνητικοί μηχανισμοί δεν έκαναν τη δουλειά τους, προσβλέπουμε στη Δικαιοσύνη να αποφανθεί για την κατάτμηση εκατοντάδων έργων σε μικρότερα προϋπολογισμού 45.000 ευρώ για να μπορούν να τα δίνουν σε «ημέτερους» με απευθείας ανάθεσή τους και πρόχειρους διαγωνισμούς καθώς και για τις εικονικές μισθώσεις έργου με άτομα που ποτέ δεν εκτέλεσαν τα έργα αλλά υπηρετούσαν τον προσωπικό πελατειακό μηχανισμό του εκπεσόντα περιφερειάρχη. Η σημερινή διοίκηση της Περιφέρειας οφείλει να παραστεί ως πολιτική αγωγή. Ελπίζουμε να δικαιωθούν οι καθημαγμένοι πολίτες που ζητούν να πάει κάθε κατεργάρης στον πάγκο του».
Τις πρώτες καταγγελίες είχε κάνει το 2007 στο Νομαρχιακό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης ο Μιχάλης Τρεμόπουλος και την 21η Απριλίου 2008 είχε καταθέσει σχετική μηνυτήρια αναφορά μαζί με τον Νίκο Γιαννόπουλο, πρώην πρόεδρο του ΕΚΘ. Στις 18.5.2010 ο τότε ευρωβουλευτής, καταγγέλλοντας το «‘σάπιο σύστημα’ που λυμαίνεται τη Θεσσαλονίκη», επανήλθε με νέο πολυσέλιδο υπόμνημα στη Δικαιοσύνη, πάνω στο οποίο βασίστηκε σχετικό πόρισμα του Οικονομικού Επιθεωρητή και η πρώτη ποινική δίωξη για κακούργημα τον Μάρτιο του 2012. Υπήρξαν τεράστιες πιέσεις για να ενταφιαστεί η υπόθεση αλλά τον Φλεβάρη του 2013 ασκήθηκε συμπληρωματική ποινική δίωξη κατά των αδελφών Ψωμιάδη και των στελεχών της διοίκησής τους. Τον Μάιο του 2015 ο αντεισαγγελέας Εφετών Αχιλλέας Ζήσης πρότεινε στο Συμβούλιο Εφετών Θεσσαλονίκης την παραπομπή σε δίκη των αδελφών Ψωμιάδη, και ακόμη έξι στελεχών τους για τα αδικήματα της απιστίας σε βάρος του δημοσίου με τις επιβαρυντικές διατάξεις του νόμου περί καταχραστών και για ψευδή βεβαίωση, που προβλέπουν ποινή μέχρι και ισόβια κάθειρξη. Τον Νοέμβριο του 2015 το Συμβούλιο Εφετών Θεσσαλονίκης με το με αριθμό 821/2015 βούλευμά του αποφάσισε να στείλει την υπόθεση να επανεξεταστεί από τον ειδικό ανακριτή διαφθοράς, με συγκεκριμένες κατευθύνσεις και παραγγελία για απαγγελία νέων κατηγοριών.
Τελικά, το Συμβούλιο Εφετών Θεσσαλονίκης με τεκμηριωμένο πολυσέλιδο βούλευμα (3.143 σελίδες), με αριθμό 419/2017, παρέπεμψε σε δίκη την πολιτική και την τεχνική ηγεσία της Νομαρχίας (Ν.Α.Θ.) κατά το διάστημα 2005-2010, για μια σειρά από εγκληματικές πράξεις.
Έτσι, στις 21.1.2019 δικάζονται στο Τριμελές Εφετείο κακουργημάτων Θεσσαλονίκης, οι κκ. Παναγιώτης Ψωμιάδης (Νομάρχης), Διονύσιος Ψωμιάδης (Αντινομάρχης, Πρόεδρος Νομαρχ. Επιτροπής), Δημήτριος Λευκόπουλος (Γενικός Γραμματέας ΝΑΘ) καθώς και οι μηχανικοί της Τεχνικής Υπηρεσίας (Δ.Τ.Υ.Ν.Α.Θ.) κκ. Αλέξανδρος Κωνσταντινίδης (προϊστάμενος), Νικόλαος Ψαλτόπουλος (τμηματάρχης), Στυλιανός Ελπέκος (τμηματάρχης), Μαρία Παπαδημητρίου-Δραγατάκη (τμηματάρχης) και Τριανταφυλλιά Τασιούλα-Χαραλαμπίδη (τμηματάρχης).
Ειδικότερα, σύμφωνα με το βούλευμα:
(1) Ο Παναγιώτης Ψωμιάδης κατηγορείται ότι:
(1α) Ενεργώντας από κοινού με τον αδελφό του Διονύση Ψωμιάδη, με πειθώ, φορτικότητα και παραινέσεις έπεισαν τους παραπάνω πέντε μηχανικούς της Δ.Τ.Υ.Ν.Α.Θ. να διαπράξουν πράξεις απιστίας στην υπηρεσία κακουργηματικού χαρακτήρα, από τις οποίες η συνολική ζημία της Ν.Α.Θ. προς όφελος των αναδόχων των επίμαχων έργων (456 45αριών) ανήλθε στο συνολικό ποσό των 5.476.928,23 € (βλ. σελίδα 3042).
(1β) Ενεργώντας από κοινού με τον αδελφό του κ. Διον. Ψωμιάδη μηχανεύτηκαν την απασχόληση πλήθους ατόμων στην Ν.Α.Θ. υπό τον μανδύα των συμβάσεων έργου. Μεταξύ των άλλων, παρουσίαζαν κάποιο φανταστικό έργο και ο κ. Παν. Ψωμιάδης ορίζονταν για την παρακολούθηση της εκτέλεσης του εν λόγω φανταστικού έργου. Στη συνέχεια, τα δύο αδέλφια συνέτασσαν από κοινού ψευδείς βεβαιώσεις ότι δήθεν κατά τη διάρκεια του προηγούμενου μήνα είχαν εκτελεστεί κατά ποσοστά τα εικονικά έργα. Χρησιμοποιήθηκαν μάλιστα ιδιαίτερα τεχνάσματα και συγκεκριμένα η παραπλάνηση όλων των εκ του νόμου προβλεπόμενων παραγόντων και έτσι επιτεύχθηκε η έγκριση σύναψης των συμβάσεων έργου και η τελική πληρωμή των «αναδόχων» για τη δήθεν εκτέλεση των φανταστικών έργων συνολικού ύψους 1.030.320,12 € με αντίστοιχη βλάβη της Ν.Α.Θ. (βλ. σελίδα 3043)
(2) Ο Διονύσιος Ψωμιάδης κατηγορείται ότι ενεργώντας από κοινού με τον αδελφό του Παν. Ψωμιάδη διέπραξαν τις παραπάνω αναφερόμενες στις παραγράφους 1α και 1β κακουργηματικές πράξεις (βλ. σελίδα 3090)
(3) Ο Δημήτριος Λευκόπουλος κατηγορείται ότι στο διάστημα 2007-2009 ως Γενικός Γραμματέας της Ν.Α.Θ. (άρθρο 4 Ν.3274/2004), αφού ήρθε σε προηγούμενη συνεννόηση με τους κ. Παν. και Διον. Ψωμιάδη, παρείχε σε αυτούς άμεση συνδρομή στην πράξη αυτών που περιγράφεται στην παράγραφο 1β που αυτοί από κοινού ετέλεσαν. Ειδικότερα: Φρόντιζε κατ’ αρχήν από κοινού με τους αδελφούς Ψωμιάδη για την τοποθέτηση των δήθεν «εργολάβων» σε διάφορες άσχετες υπηρεσίες της Ν.Α.Θ. Φρόντιζε να καλύπτει πλήρως τις ως άνω παράνομες μεθοδεύσεις των αδελφών Ψωμιάδη με την παρουσία και απασχόληση των ως άνω ατόμων στα διάφορα τμήματα της Ν.Α.Θ. έτσι ώστε να καθίσταται δυσχερής η αποκάλυψη των παρανομιών τους. Φρόντιζε από κοινού με τους αδελφούς Ψωμιάδη να συντάσσουν οι «ανάδοχοι» μηνιαίως αποδείξεις/τιμολόγια παροχής υπηρεσιών, στα οποία ανέφεραν ψευδώς ότι ελάμβαναν τα αναφερόμενα ποσά για τη δήθεν εκτέλεση, κατά τα αναφερόμενα ποσοστά του αναληφθέντος έργου. Έτσι, τελικά έγινε η πληρωμή των «αναδόχων» για τη δήθεν εκτέλεση των φανταστικών έργων συνολικού ύψους 1.030.320,12€ με αντίστοιχη βλάβη της Ν.Α.Θ. (βλ. σελίδα 3140)
(4) Ο κ. Αλέξανδρος Κωνσταντινίδης κατηγορείται ότι ελάττωσε εν γνώσει του την περιουσία της Ν.Α.Θ. προκειμένου να αποκομίσει άλλος παράνομο περιουσιακό όφελος. Επιπρόσθετα, μεταχειρίσθηκε ιδιαίτερα τεχνάσματα και εξακολούθησε επί μακρό χρόνο την τέλεση του εγκλήματος. Συγκεκριμένα προέβαινε σε σειρά παράνομων πράξεων όπως:
(4α) Με υπόδειξή του και σε συνεργασία με τους κ. Απ. Γιάντση, αδελφούς Ψωμιάδη και τμηματάρχες Δ.Τ.Υ.Ν.Α.Θ. ενέτασσαν με πολιτικά κριτήρια τα 45άρια στα προγράμματα της Ν.Α.Θ. (2758)
(4β) Με εισηγήσεις του προς την Ν.Ε. εγκρίνονταν οι τρόποι ανάθεσης (πρόχειροι διαγωνισμοί, απ’ ευθείας αναθέσεις) και τα πρακτικά δημοπρασίας με τις χαμηλές εκπτώσεις (2763).
(4γ) Σε συνεργασία με τους αδελφούς Ψωμιάδη και τους τμηματάρχες της Δ.Τ.Υ.Ν.Α.Θ. απέκρυπτε δολίως την αρμοδιότητα της Ν.Ε. για τη διεξαγωγή των πρόχειρων διαγωνισμών και ο ίδιος παράνομα όριζε τα μέλη των επιτροπών των πρόχειρων διαγωνισμών και την ημερομηνία διεξαγωγής (2765).
(4δ) Με ευθύνη του ουδέποτε υπήρχε η προβλεπόμενη από τον νόμο ανάρτηση της περιληπτικής διακήρυξης της δημοπρασίας των πρόχειρων διαγωνισμών. Αντίθετα, είτε ο ίδιος είτε ο ειδικός σύμβουλος των αδελφών Ψωμιάδη, ειδοποιούσαν τον επιλεγόμενο ανάδοχο να προσέλθει τη συγκεκριμένη ημέρα και ώρα για να καταθέσει την προσφορά στον πρόχειρο διαγωνισμό που περιείχε έκπτωση της τάξης του 2% έως 4% (2766).
(4ε) Χορηγούσε τα εγκεκριμένα έντυπα προσφοράς των πρόχειρων διαγωνισμών στους επιλεγμένους εργολήπτες ή στους συνεργάτες τους (2768).
(4στ) Με υπόδειξη των αδελφών Ψωμιάδη και με τη συνεργασία των τμηματαρχών της Δ.Τ.Υ.Ν.Α.Θ. προέβη σε επιπλέον παράνομες μεθοδεύσεις και ιδιαίτερα τεχνάσματα, με σκοπό την εκτέλεση όσο το δυνατόν περισσότερων 45αριών σε πλαίσιο αδιαφάνειας προς εύνοια των εργοληπτών (2768). Ειδικότερα:
(4στ1) Οι μελέτες εγκρίνονταν, οι συμβάσεις υπογράφονταν και τα 45άρια εκτελούνταν χωρίς τις απαιτούμενες από τη νομοθεσία προϋποθέσεις (έγκριση περιβαλλοντικών όρων, έκδοση οικοδομικών αδειών, άδεια της Δασικής Υπηρεσίας) (2769).
(4στ2) Σε σημαντικό αριθμό 45αριών του Τμήματος Υδραυλικών Έργων η μελέτη και η επίβλεψη είχε παράνομα ανατεθεί σε ιδιώτες μηχανικούς και όχι σε υπαλλήλους της Δ.Τ.Υ.Ν.Α.Θ.. Ο κ. Αλ. Κωνσταντινίδης μάλιστα είχε φροντίσει με τη μη σύννομη 07/4321/8-5-2006 απόφασή του να τοποθετήσει σε διάφορα τμήματα της Δ.Τ.Υ.Ν.Α.Θ. ιδιώτες μηχανικούς (2769).
(4στ3) Στη μεγάλη πλειοψηφία των 45αριών κατά παράβαση του νόμου δεν υπήρχαν ούτε Σ.Α.Χ. (Σχέδια Ασφάλειας και Υγείας) ούτε Φ.Α.Υ. (Φάκελοί Ασφαλείας και Υγείας) των έργων. Ακόμη όμως και στις περιπτώσεις που υπήρχαν, αυτά δεν ήταν ενημερωμένα. Παρόλα αυτά, παρανόμως οι παραλαβές των έργων έγιναν και ο κ. Αλ. Κωνσταντινίδης ενέκρινε τα σχετικά πρωτόκολλα (2770).
(4στ4) Με ευθύνη του κ. Αλ. Κωνσταντινίδη και των τμηματαρχών της Δ.Τ.Υ.Ν.Α.Θ. δεν τηρήθηκε η προβλεπόμενη από τη νομοθεσία διαδικασία τήρησης ημερολογίου του έργου για κανένα 45άρι (2771).
(4Στ5) Με ευθύνη του κ. Αλ. Κωνσταντινίδη και τριών τμηματαρχών της Δ.Τ.Υ.Ν.Α.Θ. σε πλήθος 45αριών η επίβλεψη των έργων ασκήθηκε από τους ίδιους τους τμηματάρχες, γεγονός που αποτελεί εξαιρετική περίπτωση. Συγκεκριμένα η τμηματάρχης Τριανταφυλλιά Τασιούλα-Χαραλαμπίδη επέβλεψε 4 έργα, ο τμηματάρχης Στυλιανός Ελπέκος επέβλεπε 31 έργα και η τμηματάρχης Μαρία Παπαδημητρίου-Δραγατάκη επέβλεψε 31 έργα (2771).
(4Στ6) Ο κ. Αλ. Κωνσταντινίδης ως προϊστάμενος της Δ.Τ.Υ.Ν.Α.Θ. αποδέχθηκε και συμμετείχε στην παραβίαση του νόμου με την εκτέλεση πλήθους 45αριών μέσω της διαδικασίας των προγραμματικών συμβάσεων με τους Δήμους του Ν. Θεσσαλονίκης για την κατασκευή αθλητικών έργων σε δημοτικούς χώρους, που εκτελέστηκαν από το τμήμα Μ.Λ.Κ.Ε./ Δ.Τ.Υ.Ν.Α.Θ. με τμηματάρχη την κ. Μαρία Παπαδημητρίου-Δραγατάκη (2772).
(4Στ7) Ο κ. Αλ. Κωνσταντινίδης από κοινού με τους αρμόδιους τμηματάρχες σε 44 περιπτώσεις προέβη παρανόμως στην εκτέλεσή τους με τις διατάξεις των δημοσίων έργων, ενώ δεν επρόκειτο για τεχνικά έργα, αλλά για παροχή υπηρεσιών. Έτσι αφ’ ενός μεν κατέστη δυνατή η ανάθεσή τους με απ’ ευθείας ανάθεση ή πρόχειρο διαγωνισμό, αφ’ ετέρου οι ανάδοχοι εισέπραξαν το ποσοστό των 18% επί της δαπάνης εργασιών για Γ.Γ. (Γενικά Έξοδα) και Ο.Ε. (όφελος εργολάβου), που δεν χορηγείται για την παροχή υπηρεσιών (2773).
(4Στ8) Σύμφωνα με τον νόμο (άρθρα 73 παρ.3, 75 παρ.1 του Ν. 3669/08), τόσο στην προσωρινή όσο και στην οριστική παραλαβή των έργων, τουλάχιστον ο πρόεδρος της επιτροπής δεν πρέπει να προέρχεται από υπαλλήλους της διευθύνουσας υπηρεσίας. Όμως ο κ. Αλ. Κωνσταντινίδης σε πολλές περιπτώσεις όριζε προέδρους των επιτροπών παραλαβής υπαλλήλους που υπηρετούσαν στη διευθύνουσα υπηρεσία που εκτελούσε τα συγκεκριμένα έργα. Στην περίπτωση μάλιστα των παραλαβών των έργων του Τ.Μ.Λ.Κ.Ε. τα περισσότερα έργα παραλήφθηκαν από επιτροπές με προέδρους υπαλλήλους του εν λόγω τμήματος. Ιδίως ο κ. Ιωάννης Βαλτσίδης (υπάλληλος του Τ.Μ.Λ.Κ.Ε.) ήταν πρόεδρος επιτροπών παραλαβής σε 44 έργα του Τ.Μ.Λ.Κ.Ε., ενώ μετείχε ως πρόεδρος των επιτροπών παραλαβής σχεδόν στο σύνολο των παραληφθέντων έργων του Τ.Υ.Ε.Ο.Χ. και σχεδόν στα μισά από τα παραληφθέντα έργα όλων των τμημάτων. Εξάλλου σε ορισμένες περιπτώσεις παραλαβών μη νομίμως ορίζονταν από τον κ. Αλ. Κωνσταντινίδη στις επιτροπές μη υπάλληλοι (ασχολούμενοι με συμβάσεις έργου) (2774)
(5) Οι 4 τμηματάρχες κατηγορούνται για τη συνδρομή τους στο σχετικό κατηγορητήριο του κ. Αλ. Κωνσταντινίδη.