Θεωρητικά μόνον η πολυπολιτισμική εκπαίδευση στοχεύει στην «πλήρη συμπερίληψη των παιδιών προσφύγων/μεταναστών στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα» γιατί «όλα τα παιδιά έχουν δικαίωμα στην ποιοτική εκπαίδευση».1 Όταν, όμως, έρχεται η ώρα να βρεθούν χώροι για το Διαπολιτισμικό Γυμνάσιο και Λύκειο Ανατ. Θεσσαλονίκης, οι λύσεις που προτείνονται είναι η συστέγαση με άλλα σχολεία σε χώρους με προβλήματα, που επιδεινώνονται περισσότερο από τον συγχρωτισμό «παιδιών ενός κατώτερου θεού», τα οποία οι γονείς τους δεν έχουν την πολιτική δύναμη και τις γνωριμίες για να αρνηθούν ή να αποτρέψουν τη μετεγκατάσταση σε ήδη προβληματικούς χώρους!
Γιατί, λοιπόν, προκύπτει τόσο επιτακτικά το θέμα αυτό και τίθεται ως επείγον στο δημοτικό συμβούλιο; Δεν ήξερε τόσο καιρό ο Δήμος ή το Υπουργείο Παιδείας ότι υπάρχει πρόβλημα στο υπάρχον κτίριο της οδού Εθνικής Αμύνης, όπου στεγάζεται τόσα χρόνια το Διαπολιτισμικό Γυμνάσιο και Λύκειο Ανατ. Θεσσαλονίκης; Γιατί δεν δρομολογήθηκε η λύση του κτισίματος ενός νέου σχολείου με τις προδιαγραφές που χρειάζεται και με πρόσβαση στα μέσα μαζικής συγκοινωνίας και το πολυδιαφημισμένο μετρό, μιας και τα παιδιά του Διαπολιτισμικού Ανατ. Θεσσαλονίκης προέρχονται από τις περιοχές του κέντρου, της Τούμπας, της 5ης δημοτικής κοινότητας κι αλλού; Ποιος είναι ο συσχετισμός της μεταφοράς του με την ανέγερση δίπλα του πολυτελούς ξενοδοχείου;
Γιατί ακόμα και τώρα προτείνεται η «προσωρινή μετεγκατάσταση» χωρίς να υπάρχει ένας σχεδιασμός για το πόσο προσωρινή θα είναι αυτή; Το 1ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο του ΑΠΘ, 2 που υποτίθεται είναι ένα πρότυπο και ιδιαίτερο σχολείο, έχει μετεγκατασταθεί «προσωρινά» στην πρώην Οικοκυρική Σχολή Θεσσαλονίκης εδώ και 5 χρόνια αλλά ακόμα δεν έχει ξεκινήσει το γκρέμισμα των παλιών κτηρίων του επί της οδού Αρχαιολογικού Μουσείου, που κρίθηκαν ακατάλληλα για λόγους στατικότητας και παρά το γεγονός ότι υπάρχει και χρηματοδότηση για το έργο από κοινωφελή ιδρύματα. Το Διαπολιτισμικό πόσα χρόνια θα πρέπει να περιμένει εφόσον δεν γίνεται λόγος καν για νέο κτίριο; Δεν κατανοεί ο Δήμος και η κυβέρνηση ότι τα προσφυγικά κύματα, μετά τη δύσκολη διεθνή οικονομική και πολιτική κατάσταση, θα οξυνθούν ακόμα περισσότερο όσο προχωρά η κλιματική κρίση; Δεν πρέπει να ετοιμάσουμε την πόλη μας με σχέδια ανθεκτικότητας, τα οποία να μην είναι επί χάρτου αλλά να περιλαμβάνουν και χειροπιαστές λύσεις, όπως αξιοπρεπή σχολεία, χώρους πολιτισμού, επαγγελματικής κατάρτισης και εργασίας για να μη γίνει η πόλη αποθήκη ανθρώπινων ναυαγίων με συνθήκες φαβέλας;
Οι προτάσεις που τίθενται από καλοθελητές που θέλουν να «εξυπηρετήσουν» και να προσφέρουν
λύσεις προς τη νέα διοίκηση του Δήμου, με τελευταία αυτή του κτηρίου του «Ευκλείδη», είναι εντελώς ακατάλληλες για την «ποιοτική εκπαίδευση των μαθητών» όχι μόνο για τους μαθητές και τις μαθήτριες του Δαπολιτισμικού αλλά και γι’ αυτούς κι αυτές που ήδη φοιτούν στο 7ο και 8ο ΕΠΑΛ και 6ο Εσπερινό ΕΠΑΛ. Επιπλέον, αντιμετωπίζουν την αντίρρηση της εκπαιδευτικής και της μαθητικής κοινότητας όχι για τους συνήθεις τα τελευταία χρόνια λόγους ξενοφοβίας και ρατσισμού (άλλωστε ήδη στον «Ευκλείδη» φοιτούν μαθητές διάφορων προελεύσεων και μεγάλος αριθμός μεταναστών) αλλά για το ότι και οι ίδιοι διεκδικούν καλύτερες συνθήκες για το σχολείο τους, το οποίο από το 2020 περιμένει να υλοποιηθεί η απόφαση του Δήμου με αριθμό μελέτης ∆ΚΣ 05/11-05-20203 προϋπολογισμού 600.000 €, που περιλαμβάνει έργα βελτίωσης στο Παλαιό Κτίριο «Ευκλείδη», Παπαναστασίου 13 που στεγάζει τα 7ο, 8ο ΕΠΑΛ & 6ο Εσπ. ΕΠΑΛ και το νέο Κτίριο «Ευκλείδη», Κατσιμίδη 11, που στεγάζει τα 14ο ΕΠΑΛ και 15ο Εσπ. ΕΠΑΛ. Κτίρια στα οποία γίνονται μαθήματα σε υπόγειους χώρους, υπάρχουν προβλήματα πρόσβασης σε ΑΜΕΑ αλλά και ασφάλειας σε όλους τους μαθητές μιας και οι πόρτες, οι σκάλες, οι ηλεκτρικές εγκαταστάσεις, πόρτες, παράθυρα και τουαλέτες4 είναι σχεδιασμένες για μαθητές του προηγούμενου αιώνα μαζί με τα σχέδια ασφαλούς εγκατάλειψης από σεισμό ή πυρκαγιά.
Η «Οικολογία – Αλληλεγγύη» στηρίζει την εκπαιδευτική κοινότητα για την εξεύρεση μόνιμης και αξιοπρεπούς λύσης και τη δρομολόγηση μόνιμης εγκατάστασης του Διαπολιτισμικού Γυμνασίου και Λυκείου Ανατ. Θεσσαλονίκης και προωθεί μέσα κι έξω από το δημοτικό συμβούλιο τη βελτίωση των κτιριακών υποδομών5 με βιοκλιματικές παρεμβάσεις, δημιουργία σχολικών κήπων και δημιουργία πράσινων στεγών στα σχολεία της Θεσσαλονίκης για τη βελτίωση του ανθρακικού αποτυπώματος των σχολικών κτιρίων.
______________________________________
(1) Οι φράσεις είναι από τα δελτία Τύπου των υπουργείων Παιδείας Θρησκευμάτων & Αθλητισμού και Μετανάστευσης & Ασύλου.
(2) Περισσότερα για την περιπέτεια του 1ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) υπάρχουν εδώ: https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/295637_se-ayto-ktirio-metakomizei-1o-peiramatiko-dimotiko-sholeio-thessalonikis και εδώ: https://www.typosthes.gr/thessaloniki/319911_thessaloniki-ziteitai-stegi-gia-1o-peiramatiko-dimotiko-sholeio-foto
(3) Η από τον Μάιο του 2020 απόφαση του Δήμου Θεσσαλονίκης για επισκευή και συντήρηση των σχολικών κτιρίων και αύλειων χώρων των σχολικών μονάδων του Δήμου, της οποίας η εξέλιξη της υλοποίησης βαδίζει σε άγνωστες ατραπούς υπάρχει εδώ: https://thessaloniki.gr/wp-content/uploads/2020/07/2020-111_09-%CE%A6%CE%91%CE%A5_%CE%A3%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B5%CE%AF%CE%B1-%CE%94%CE%A4%CF%81%CE%B9%CE%B1%CE%BD%CE%B4%CF%81%CE%AF%CE%B1%CF%82-2019.pdf
(4) Σχετικές φωτογραφίες υπάρχουν εδώ:
-Η μη υπόγεια αυλή του Ευκλείδη
http://ecology-salonika.gr/wp-content/uploads/2024/10/Ευκλείδης-16-10-2024-α.jpg
-Η χαλασμένη αυλόπορτα του Ευκλείδη
http://ecology-salonika.gr/wp-content/uploads/2024/10/Ευκλείδης-16-10-2024-γ.jpg
-Η θαυματουργή ράμπα του Ευκλείδη που από το ισόγειο κατεβαίνει πάλι σε ισόγειο!
http://ecology-salonika.gr/wp-content/uploads/2024/10/Ευκλείδης-16-10-2024-δ.jpg
http://ecology-salonika.gr/wp-content/uploads/2024/10/Ευκλείδης-16-10-2024-ε.jpg
(5) Λεπτομέρειες στις προγραμματικές θέσεις της Οικολογίας – Αλληλεγγύης για τον Δήμο Θεσσαλονίκης (εκδ. 2023) στη σελίδα 73 και παρακάτω: https://eco-solidarity.gr/program