Τα 22 σημεία προγραμματικής σύγκλισης της “ΟΙΚΟΛΟΓΙΑΣ- ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ” με την παράταξη “Θεσσαλονίκη για όλους”

 Στις 10.7.2023 η “Οικολογία-Αλληλεγγύη” ολοκλήρωσε τις διαβουλεύσεις με την παράταξη “Θεσσαλονίκη για όλους”, καταλήγοντας σε ένα κοινό προγραμματικό πλαίσιο 22 σημείων.
 Στην ουσία πρόκειται για ένα εκτενές συνθετικό κείμενο, που κατέθεσε ως σχέδιο η ΟΑ και συνδιαμόρφωσε σε ένα πρώτο στάδιο και η δημοτική κίνηση 02310. Οι διαβουλεύσεις προχώρησαν με τα στελέχη της παράταξης Πεγκα και το κείμενο που προέκυψε υπερψηφίστηκε από τη συνέλευση της Οικολογίας – Αλληλεγγύης.
Παράλληλα εμπλουτίζουμε και το πρόγραμμα της Οικολογίας Αλληλεγγύης
Σύντομα το κοινό πρόγραμμα θα παρουσιαστεί δημόσια με πρόσθετη γλωσσική επιμέλεια.

Σημεία προγραμματικής σύγκλισης για τη Θεσσαλονίκη

1. Δόμηση/λειτουργία της πόλης

Ανάκτηση του ανενεργού κτιριακού δυναμικού, με έμφαση στα παροπλισμένα και ανενεργά εργοστάσια. Διάσωση, διατήρηση και ανάδειξη των μνημείων βιομηχανικής κληρονομιάς (ΦΙΞ, Αλλατίνη, κλπ) ως κοιτίδες πολιτισμού και όχι αποκλειστικά μετατροπή τους σε εμπορικά κέντρα ή ξενοδοχεία.  Αποτροπή της ανεξέλεγκτης υποκατάστασης της κατοικίας και των άλλων λιγότερο προσοδοφόρων χρήσεων από εμπορικές και γραφειακές δραστηριότητες (gentrification) με παράλληλη αντιμετώπιση του airbnb με fairbnb.

Επαναθεσμοθέτηση του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου, παρακολούθηση του οικολογικού αποτυπώματος της πόλης, βιοκλιματικός ανασχεδιασμός κτιρίων. Στο παραλιακό μέτωπο να υπάρξουν προβλέψεις για περιβαλλοντική αναβάθμιση παρά για έμφαση στο real estate και το ιδιωτικό επενδυτικό ενδιαφέρον, συνέργεια των έργων (ενοποίηση πεζοδρόμων/ποδηλατοδρόμων, σύνδεση με μαζικές -και τη θαλάσσια- συγκοινωνίες). Κανένα Ενυδρείο στο παραλιακό μέτωπο. Προστασία της ακτής Σοφούλη και Ντωβίλ από την οικοδόμηση. Αναβάθμιση του παραθαλάσσιου μετώπου, ήπιες χρήσεις, φιλικές προς τους πολίτες, ήπιες τουριστικές χρήσεις μέσω ιστιοπλοϊκών και παράκτιας κωπηλασίας, ενεργοποίηση των ομίλων κτλ. Καθορισμός ήπιων χρήσεων γης στους Λαχανόκηπους και όχι απόδοση στη δόμηση ή σε logistics. Αποτροπή κάθε νέας αύξησης του δομημένου περιβάλλοντος, παρά μόνο αντικατάσταση του υπάρχοντος δυναμικού (Νέο Ρυμοτομικό Σχέδιο). Προστασία και ανάδειξη των ρεμάτων (και της περιφερειακής τάφρου) και σχεδιασμός επαναφοράς κάποιων από αυτά (ρέματα Τούμπας, Νέστορος Τύπα, Τριανδρίας). Αποτροπή της οικοδόμησης-ασφαλτόστρωσης του ρέματος Κρυονερίου και κάθε οικοδομικής άδειας που διεκδικείται εντός του. Άμεση έγκριση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (η περιβαλλοντική έγκριση είναι ένα πρώτο θετικό βήμα), παρά τις όποιες ατέλειες, για τις οποίες να ξεκινήσει διαβούλευση αμέσως μετά την έγκρισή του. Δεν ενθαρρύνουμε την ανέγερση πολύ υψηλών κτιρίων, που καταναλώνουν πολύ περισσότερη ενέργεια ανά τ.μ. από τα συμβατικά κτίρια με αντίστοιχα διπλάσιες εκπομπές CO 2 επιβαρύνοντας το μικροκλίμα της περιοχής. Αξιοποίηση των δημοτικών κτιρίων και ενεργειακή τους αναβάθμιση.

Περιορισμός των τραπεζοκαθισμάτων στα προ πανδημίας όρια. Ντεκ παλιάς παραλίας. Προσβασιμότητα σε όλους. Αισθητική αναβάθμιση δημόσιου χώρου/μείωση οπτικής ρύπανσης. Ενημέρωση πολιτών σχετικά με την ευταξία και τους ισχύοντες κανονισμούς ώστε να υπάρξει συμμόρφωση. Ομαδοποίηση σημάνσεων πεζοδρομίων. Αφαίρεση κεραιών (μία κεντρική σε κάθε πολυκατοικία –τουλάχιστον στο ιστορικό κέντρο). Χρήση υλικών αντιγκράφιτι για γρήγορο και διαρκή καθαρισμό από γκράφιτι. Πεζοδρόμια (ελάχιστο πλάτος πεζοδρομίου 1,5τμ σε όποια νέα διαμόρφωση, σε περίπτωση που δεν είναι εφικτό τότε διαμόρφωση σε οδό ήπιας κυκλοφορίας). Επιπλέον
παγκάκια για περαστικούς και χρήστες του δημόσιου χώρου. Υποχρέωση των κτιρίων να επαναφέρουν πινακίδες οδών στις γωνίες και αρίθμηση στις εισόδους.

2. Ατμοσφαιρική ρύπανση

Εφαρμογή μητροπολιτικού σχεδίου δράσης για την ατμοσφαιρική ρύπανση, σε συνεργασία με την Περιφέρεια. Εφαρμογή μέτρου καθημερινής ανακοίνωσης των τιμών των ρύπων. Ενημέρωση των πολιτών μέσω ραδιοφώνου και ηλεκτρονικών εφαρμογών (και σε στάσεις λεωφορείων). Επικαιροποίηση και εφαρμογή μηχανισμού λήψης εκτάκτων μέτρων, σε περιπτώσεις υπέρβασης των ορίων. Κίνητρα για μείωση ρύπανσης/εξοικονόμηση ενέργειας από βιομηχανίες. Ενσωμάτωση προβλέψεων ρύπανσης, υγείας και παραμέτρων κλιματικής κρίσης στο ΣΒΑΚ, που επιμένει κυρίως σε ζητήματα κυκλοφοριακού χρόνου, φόρτου, ταχύτητα μετακίνησης, εύρεσης στάθμευσης και ίσως ταλαιπωρίας και αισθητικής. Πρόγραμμα άμεσης μείωσης των αιωρούμενων μικροσωματιδίων στην ατμόσφαιρα, με ενημέρωση, κίνητρα, ταρατσόκηπους και αστυνόμευση.

3. Συγκοινωνιακό/κυκλοφοριακό

Σχεδιασμός για συμπληρωματική γραμμή τραμ. Μελέτη για προαστιακό σιδηρόδρομο. Ενεργή συμμετοχή του Δήμου στη διεκδίκησή του προς την κεντρική εξουσία και στη διαβούλευσή του με τους συναρμόδιους φορείς. Άμεση επιτάχυνση του διαγωνισμού ο οποίος βρίσκεται σε εξέλιξη και προβλέπει την υλοποίηση και λειτουργία 3 γραμμών (προς Σίνδο, προς Διαβατά και προς Εύοσμο) και 16 σταθμών, ενώ τμήμα του έργου περιλαμβάνει την άμεση σύνδεση με τον Λιμένα Θεσσαλονίκης, καθώς και τη σύνδεση με τα ΚΤΕΛ. Συνεργασία και με άλλους Δήμους για θαλάσσια συγκοινωνία και πιλοτική εφαρμογή της. Δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας, πεζόδρομοι στο ιστορικό κέντρο, minibus, πλήρες δίκτυο ποδηλατοδρόμων. Ολοκλήρωση πεζοδρόμησης Αγίας Σοφίας μέχρι το ύψος της παραλίας. Υλοποίηση του ΣΒΑΚ. Τουλάχιστον μια κυκλική διαδρομή ποδηλατόδρομου από κέντρο προς Τούμπα, Ανάληψη και Νέα Παραλία, σε αποκλειστική διπλή διαδρομή, που θα καταλαμβάνει χώρο στο οδόστρωμα από το ΙΧ και θα διαχωρίζεται με μέσο μη-περατό σε οχήματα, χώροι στάθμευσης σε οικόπεδα του Δήμου. Επικαιροποίηση και έλεγχος της πλήρους και αποκλειστικής κυκλοφορίας λεωφορειολωρίδων, και επέκτασή τους με σκοπό την αύξηση των ΜΜΜ, βελτίωση της μετακίνησης με τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, νέα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία. Άμεση καταγγελία και αναθεώρηση του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης, αυστηρή αντιμετώπιση του διπλοπαρκαρίσματος, μεταλλικά κάθετα / σε ύψος πάρκινγκ στις συνοικίες ή/και περιμετρικά του κέντρου, και πλησίον στάσεων μετρό ως σταθμοί μετεπιβίβασης, ανταποδοτικές πρακτικές. Επικαιροποίηση και αυστηρή εφαρμογή του ωραρίου φορτοεκφόρτωσης σε βάθος διετίας. Πέρα από τη λογική της κατασκευής νέων δρόμων, θα πρέπει να σχεδιαστεί ανάπτυξη του προαστιακού σιδηροδρόμου προς αεροδρόμιο και Χαλκιδική, με παράλληλη ενίσχυση ρεύματος κατοίκησης κοντινών οικισμών. Ακύρωση των όποιων σχεδίων για υπόγειο πάρκινγκ στην πλατεία Ελευθερίας και άμεση υλοποίηση του υπέργειου Πάρκου Μνήμης και Πρασίνου.

4. Ενέργεια/Κλιματική κρίση

Άμεσο πρόγραμμα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών στέγης σε δημόσια κτίρια, προς την κατεύθυνση μηδενικού ενεργειακού ισοζυγίου τους. Τεχνική υποστήριξη προς τους πολίτες για ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών και εγκατάσταση οικιακών συστημάτων ΑΠΕ. Ενεργειακή αναβάθμιση δημοτικών και σχολικών κτιρίων με βάση την ιεράρχηση του Σχεδίου Δράσης Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων. Δημιουργία Ενεργειακών Κοινοτήτων,
όπου μπορεί ο Δήμος να συμμετέχει μόνος του ή σε συνεργασία με άλλους Δήμους, σε συνδυασμό με εγκατάσταση έργων ΑΠΕ μεσαίας κλίμακας. Αποκλεισμός οποιουδήποτε πλωτού σταθμού LNG στον Θερμαϊκό Κόλπο και τον Όρμο Θεσσαλονίκης. Εναρμόνιση και ενεργοποίηση των πολιτικών που απορρέουν από το πρόγραμμα των 100 ουδέτερων κλιματικά ουδέτερων πόλεων (Climate – Neutral and Smart Cities). Αντικατάσταση/τοποθέτηση νέων φωτοβολταϊκών ιστών ηλεκτροφωτισμού / εγκατάσταση αισθητήρων. Προμήθεια ηλεκτρικών οχημάτων για τις ανάγκες του Δήμου. Δημιουργία σημείων επαναφόρτισης. Στρατηγική ενημέρωσης για τα τέλη της ενεργειακής μετάβασης. Κίνητρα στις επιχειρήσεις (μείωση δημοτικών και τελών χρήσης κοινόχρηστων χώρων) ώστε να εφαρμόζουν πρακτικές βιωσιμότητας στη χρήση ενέργειας, διαχείρισης νερού και απορριμάτων.

5. Πράσινοι χώροι

Άμεση αναθεώρηση του προγράμματος κλάδευσης δέντρων και διαχείρισης άρρωστων και προσβεβλημένων δέντρων, με εξατομικευμένη προσέγγιση και συνεργασία με τη Σχολή Δασολογίας του ΑΠΘ. Να ενοποιηθεί το Σέιχ Σου με τον χώρο της ΔΕΘ, του Γ’ ΣΣ, το ΑΠΘ και το ΠΑΜΑΚ ως χώρος πρασίνου (Μητροπολιτικό Πάρκο), με ρέματα ως άξονες διείσδυσης του πράσινου μέσα στην πόλη. Συμμετοχή περιβαλλοντικών και οικολογικών οργανώσεων στη διαμόρφωση αλλά και συμβουλευτικά στον τρόπο διαχείρισης του ενιαίου πράσινου δικτύου. Να ιδρυθεί ενιαίος Φορέας Διαχείρισης και προστασίας του Δάσους-Πάρκου. Να αποκατασταθεί η πρόσβαση των πεζών και να αποκλειστεί η πρόσβαση στα Ι.Χ. Να σταματήσει κάθε προσπάθεια για οικοπεδοποίηση του Σέιχ Σου και να απαγορευτεί κάθε άλλη μη ήπια παρέμβαση. Πάρκα τσέπης – μέσω συμμετοχικού σχεδιασμού από τα κάτωπρος τα πάνω και εκπαίδευση του κόσμου στη συντήρηση αυτών, υιοθέτηση χώρων πρασίνου από τις γειτονιές και τους πολίτες, προστασία της βιοποικιλότητας, μαζικές νέες φυτεύσεις δέντρων σε κάθε διαθέσιμο χώρο.  επικαιρο ποίηση προγράμματος χαρτογράφησης δενδροδόχων.

6. Απορρίμματα

Εφαρμογή της αρχής «Πληρώνω ανάλογα με τα απόβλητα που παράγω» σε κάθε παραγωγό αποβλήτων. Οι δημότες να πληρώνουν τέλη καθαριότητας ανάλογα με την ποσότητα των απορριμμάτων τους και όχι ανάλογα με τα τετραγωνικά του χώρου τους. Αντί της προώθησης της καύσης, ενισχύουμε τις πολιτικές μείωσης, επαναχρησιμοποίησης, ανακύκλωσης και λιπασματοποίησης των απορριμμάτων κυκλικής οικονομίας και συμβατότητας με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές για τις 100 κλιματικά ουδέτερα πόλεις. Εφαρμογή προγράμματος διαλογής στην πηγή. Αποκεντρωμένη κοινωνική διαχείριση των απορριμμάτων, σε συνεργασία με τα εγχειρήματα Κοινωνικής Αλληλέγγυας Οικονομίας (ΚΑΛΟ), για την ανάπτυξη πράσινων θέσεων εργασίας, με προτεραιότητα στον κοινωνικό έλεγχο, στη συμμετοχή των πολιτών και στις διαδικασίες δημοκρατικού προγραμματισμού. Επανασχεδιασμός του προγράμματος πλυσίματος των κάδων σε όλη την πόλη και αύξηση της συχνότητας των υδροφόρων οχημάτων. Ενίσχυση της διαδικασίας συλλογής των απορριμμάτων από τις λαϊκές αγορές, με εμπλοκή των πωλητών και παροχή μέσων για την καθαριότητα των χώρων δράσης τους. Προβολή της ανακύκλωσης ως μιας τακτικής ωφέλιμης και αποδοτικής διαδικασίας – ευαισθητοποίηση του κοινωνικού συνόλου. Ειδικά συνεργεία σε συνεργασία με την υπηρεσία συντήρησης κτιρίων θα επωμιστεί την καθαριότητα των σχολικών περιβαλλόντων. Εισαγωγή νέων τεχνολογιών στη συνολική διαχείριση του τρόπου αποκομιδής και συλλογής των στερεών αποβλήτων της πόλης, με εφαρμογή «έξυπνων κάδων» σε σημεία κλειδιά κάθε γειτονιάς. Περιορισμός της χρήσης
πλαστικού. Οι Blue communities, στις οποίες ο Δήμος είναι μέλος, δίνουν ένα πλαίσιο για τη μείωση χρήσης πλαστικού με συγκεκριμένες προωθητικές δραστηριότητες. Εκσυγχρονισμός της σάρωσης οδών και πεζοδρομίων – αντικατάσταση της χειροκίνητης σάρωσης με αποκλειστικά ηλεκτρικά μέσα και μηχανήματα σάρωσης. Εγκατάσταση gps εξοπλισμού σε όλο το δίκτυο για εξορθολογισμό των δρομολογίων αποκομιδής και τη βελτιστοποίηση ολόκληρης της αλυσίδας διαχείρισης των στερεών απορριμάτων της πόλης. Επέκταση και εντατικοποίηση της υπογειοποίησης των κάδων σε όλες τις περιοχές.

7. Ύδρευση-Αποχέτευση

Κοινωνική διαχείριση του νερού. Να αποτραπεί η ιδιωτικοποίηση της κερδοφόρας ΕΥΑΘ, που θα οδηγήσει σε αύξηση τιμών και σε μείωση επενδύσεων σε έργα συντήρησης και εκσυγχρονισμού του δικτύου. Συνεργασία με ΕΥΑΘ για ανασχεδιασμό του αποχετευτικού συστήματος του κέντρου της πόλης και τη σταδιακή μετατροπή του από παντορροϊκό σε χωριστικό δίκτυο (ακαθάρτων και ομβρίων) έτσι ώστε να περιοριστούν οι πλημμυρικοί κίνδυνοι υπογείων σε περιπτώσεις εξαιρετικών καταιγίδων. Ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση των όμβριων υδάτων -όπως και των υπόγειων- για άρδευση πάρκων και δέντρων. Συνολική αντιμετώπιση του θέματος των ρεμάτων της πόλης έτσι ώστε να διασφαλιστεί η λειτουργία τους ως πράσινων πνευμόνων και η αποτελεσματική διόδευση
των υδάτων στη θάλασσα. Να αναπτυχθεί το δίκτυο με τις δημόσιες βρύσες με πόσιμο νερό για όλους. Δημόσιος έλεγχος με γνώμονα τη βιωσιμότητα, ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης να είναι και ο πρόεδρος της ΕΥΑΘ.

8. Τουρισμός

Στήριξη του ποιοτικού και οικολογικού τουρισμού, των περιβαλλοντικών και πολιτιστικών ξεναγήσεων, προσέλκυση διαφοροποιημένης πελατείας σε δωδεκάμηνη βάση, του θεματικού τουρισμού (πολιτιστικού, θαλάσσιου, συνεδριακού, γαστρονομικού, θεραπευτικού, υγείας, θρησκευτικού, οικογενειακού τουρισμού, τουρισμού για
μεγαλύτερες ηλικίες). Να προσδιοριστεί η ανώτατη τουριστική φέρουσα ικανότητα ή τουριστική χωρητικότητα. Ανάπτυξη δικτύων συνεργασίας του δήμου με άλλες, αδελφοποιημένες και μη, πόλεις, μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων αλλά και μέσω παγκοσμίων καλών πρακτικών. Στενότερη συνεργασία με τα ακαδημαϊκά ιδρύματα της πόλης και τα τμήματα εφαρμοσμένης έρευνάς τους μπορεί να δημιουργήσει ισχυρούς πόλους γνώσης και ‘know-how’, ανταλλάξιμους με αντίστοιχες δεξαμενές γνώσης του εξωτερικού. Δημιουργία παραγωγικών θέσεων εργασίας. Κανάλια επικοινωνίας με διεθνή γεγονότα και φεστιβάλ – δυνατότητες ανάδειξης των τοπικών ταλέντων στην αγορά της Δημιουργικής Οικονομίας. Εξασφάλιση δικτυώσεων και πρόσβαση σε χρηματοδοτικές δυνατότητες στο ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Συστηματικότερη και στενότερη διασύνδεση της πόλης με την περιφέρεια και τις υπόλοιπες πόλεις της Βόρειας Ελλάδας – προσέλκυση καταναλωτών και δίκτυα ανταλλαγής πρακτικών και ιδεών. Συνεργασία με επιμελητήρια και τις επαγγελματικές ενώσεις για τη δημιουργία θετικών πακέτων προσφορών και παροχών. Επανέναρξη της Διπλωματίας Πόλεων. Επανέναρξη του Τhessaloniki Food Festival προσαρμοσμένου στις συνθήκες που υπαγορεύει και η συμμετοχη μας στο Δίκτυο Πόλεων Γαστρονομίας Unesco και ενεργοποίηση του θεσμού των chef Ambassadors. Χρήση τοπικών προϊόντων γαστρονομίας για την ενίσχυση της προβολής της πόλης και των τοπικών παραγωγών/επιχειρήσεων. Ισχυροποίηση της παρουσιας της πόλης στις Βαλκανικές αγορές και συστηματική πίεση για τη βελτίωση των οδικών περασμάτων στα Βόρεια και ανατολικά μας σύνορα. Έμφαση στην Ψηφιακή προβολή του προορισμού Θεσσαλονίκη. Σοβαρή Λειτουργία Info-kiosk / σημείων πληροφόρησης για τους επισκέπτες. Λύση στο πρόβλημα των σταθμευμένων τουριστικών λεωφορείων. Αποκέντρωση τουριστικών ροών μέσω συνεργειών και συμμαχιών.

9. Πολιτισμός

Καταγραφή και καταχώρηση σε Μητρώο των ΜΚΟ, φορέων, ομάδων που δραστηριοποιούνται στον πολιτισμό. Στήριξη της τοπικής πνευματικής και καλλιτεχνικής δημιουργίας μέσα από ευφάνταστες τοπικές δράσεις και συνέργειες. Αξιοποίηση του επιστημονικού και καλλιτεχνικού δυναμικού με την οργάνωση αρχιτεκτονικών και καλλιτεχνικών διαγωνισμών για τα νέα δημοτικά κτήρια, για την αναμόρφωση των παλαιών, για τη διαμόρφωση των μεγάλων ελεύθερων χώρων, για εικαστικές παρεμβάσεις και έργα τέχνης στους δημόσιους χώρους καθώς και για τα στοιχεία εξοπλισμού των δρόμων, των πλατειών και των παιχνιδότοπων. Αποδοχή της διαφορετικότητας και της πολυπολιτισμικότητας με εκπαιδευτικά προγράμματα. Το 3% του προϋπολογισμού του δήμου να δίδεται κάθε χρόνο για την ενίσχυση της αποκατάστασης διατηρητέων κτιρίων. Συντήρηση σημαντικών μνημείων (αρχαιότητες πλατείας Διοικητηρίου, οδού Απελλού, βυζαντινά τείχη, βυζαντινοί νερόμυλοι). Μακροχρόνια στόχευση για μετατροπή του ιστορικού κέντρου της πόλης σε ανοιχτό μουσείο κατ' αντιστοιχία της Ρώμης. Επανασχεδιασμός Δημητρίων. Διάθεση ανενεργών δημοτικών χώρων για καλλιτεχνικά εργαστήρια φοιτητών και νέων καλλιτεχνών από Θεσσαλονίκη ή εξωτερικό. Απελευθέρωση της τέχνης από τις κλειστές αίθουσες ώστε να κινείται και να αναπνέει στον ελεύθερο δημόσιο χώρο της πόλης. Ζωντανές θεματικές εκδηλώσεις (αθλητισμού, ποίησης, μεταναστών, φοιτητών, γαστρονομίας κ.τλ.). Καθιέρωση ημερών υπαίθριων εκδηλώσεων, βραδιές λαϊκών γιορτών, μέρες ανοιχτών θυρών στα εργαστήρια και στους ιδιωτικούς χώρους δημιουργίας και προβολής πολιτιστικών προϊόντων. Δημιουργία κέντρων νεότητας και στις έξι δημοτικές κοινότητες. Ενεργή συμμετοχή στη Μέρα Μουσείων και στις θεματικές ημέρες γιορτής και μουσικής, στα καλλιτεχνικά φεστιβάλ άλλων τοπικών φορέων. Πολιτιστικές διαδρομές και περίπατοι για τους κατοίκους της πόλης, τους μαθητές, τους τουρίστες, με δωρεάν ξενάγηση. Ιδιαίτερος σχεδιασμός επιβάλλεται να γίνει για τον χώρο της HELLEXPO-ΔΕΘ, ώστε μαζί με την έκταση του σημερινού 3 ΓΓΣ να αναμορφωθεί σε χώρο πρασίνου, πολιτιστικών υποδομών και χρήσεων πολιτισμού.
Διεκδίκηση της παραχώρησης στον Δήμο από το Υπ. Πολιτισμού της ΥΦΑΝΕΤ, σωστικές παρεμβάσεις για να μην καταρρεύσει και απωλεσθεί ο χαρακτήρας του κτιρίου ως διατηρητέου, δημιουργία εργαστηρίου πολιτιστικής δημιουργίας ανοικτού στη νεολαία και στην τοπική κοινωνία, και είμαστε ανοιχτοί σε διαβούλευση για τη συνολική λειτουργία του χώρου. Παραχώρηση του θεάτρου ΑΝΕΤΟΝ στις τοπικές θεατρικές ομάδες και ομάδες χορού δίχως επαγγελματική στέγη όλον τον χρόνο ώστε να έχουν μια έδρα να παρουσιάζουν εναλλάξ τις δημιουργίες τους. Σε συνεργασία με τις σχολικές μονάδες και τους εκπαιδευτικούς, τρίμηνο  κοινό αφιέρωμα σε έναν καλλιτέχνη (ζωγράφο , ποιητή κλπ) Οι δημιουργίες θα παρουσιάζονται σε site του Δήμου, και οι καλύτερες ζωγραφιές θα κοσμούν τις στάσεις των λεωφορείων. Θερινό σινεμά  μια φορά την εβδομάδα σε όλες τις δημοτικές κοινότητες σε αυλές σχολείων. Σε συνεργασία  με τις σχολικές κοινότητες, δράσεις με θέμα την καθαριότητα της πόλης, την οικολογική συνείδηση, την αποδοχή της διαφορετικότητας, Ενθάρυνση και προτροπή των σχολικών μονάδων καθώς και άλλων ομάδων (γειτονιές κλπ) ώστε να συμμετέχουν ως εθελοντές στα μεγάλα φεστιβάλ και γιορτές της Πόλης. Τα μεγάλα πολιτιστικά γεγονότα (Δημήτρια, Φεστιβάλ Κινηματογράφου, κλπ) να αφορούν και τα υπόλοιπα δημοτικά διαμερίσματα. Δημιουργία δημοτικού καλλιτεχνικού εργαστηρίου για παιδιά- εφήβους και ενήλικες. Τμήμα δραματοθεραπείας για ευπαθείς κοινωνικές ομάδες. Αξιοποίηση πόρων της EE για τους νέους και τον πολιτισμό. Προσέλκυση χορηγών σε εκδηλώσεις και συμπαραγωγές. Έμφαση στις συνέργειες, στην εξωστρέφεια, στην αποκέντρωση, στη δικτύωση των δημιουργικών ομάδων και στην εφαρμογή νέων πρακτικών στοχεύοντας στην ενίσχυση και στην ανάδειξη μιας ζωντανής πόλης που σέβεται το παρελθόν της και παράγει σύγχρονο πολιτισμό.
Διαμεσολάβηση του Δήμου προς τις γειτονικές χώρες και τις αδελφοποιημένες πόλεις με στόχο τη συστηματοποίηση των πολιτιστικών ανταλλαγών. Συγκρότηση ενός ετήσιου “καλανταριού” πολιτιστικών εκδηλώσεων. Δημιουργία “εργαλειοθήκης” καλών πρακτικών, όπως παρεμβάσεις μικρής κλίμακας στο αστικό περιβάλλον, υπαίθριες “ημέρες γειτονιάς” με εκδηλώσεις αθλητισμού, μουσικής, φωτογραφίας, γαστρονομίας, μπαζάρ κ.λπ Ανάδειξη της γειτονιάς ως του νέου ορόσημου για την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής, ενθαρρύνοντας τη δημιουργία ταυτότητας σε κάθε γειτονιά.

10. Στέγη

Εξασφάλιση αξιοπρεπούς στέγης για όλους, με κοινωνικές κατοικίες σε κάθε Δήμο ως ποσοστό του συνολικού αριθμού των κατοικιών. Χαρτογράφηση των ανεκμετάλλευτων-ανενεργών κατοικιών και ένταξή τους σε πρόγραμμα επιχορήγησης, ώστε να εγκατασταθούν πρόσφυγες, άστεγοι, φοιτητές, άνεργοι. Προστασία της πρώτης κατοικίας από κατασχέσεις λόγω χρεών με παροχή νομικής βοήθειας, προσωρινή στέγαση, διεκδίκηση κτιρίων ακινήτων στενού κι ευρύτερου δημόσιου τομέα. Επαναπρογραμματισμός για τους άστεγους, με πρόγραμμα στέγης γι΄ αυτούς που έχουν κάνει βήματα ένταξης. Αγορά από τον Δήμο 100 διαμερισμάτων, με εξασφάλιση χρηματοδότησης μέσω ανάλογων ευρωπαϊκών προγραμμάτων, σε πρώτη φάση για να διατεθούν ως κοινωνικές κατοικίες σε οικογένειες χαμηλού εισοδήματος με συμβολικό ενοίκιο. Ενίσχυση συνεταιρισμών κατοικίας.

11. Κοινωνική πολιτική

Ο Δήμος πηγαίνει στον Δημότη.  Δημιουργία προγραμμάτων και ομάδων εργασίας για την καταγραφή και κατανόηση των αναγκών ευάλωτων ομάδων πολιτών. Μέτρα οικονομικής στήριξης σε περισσότερους πολίτες που έχουν ανάγκη. Καταγραφή και καταχώρηση σε Μητρώο των ΜΚΟ και των ομάδων που δραστηριοποιούνται σε διάφορες θεματικές κοινωνικής πολιτικής. Παραχώρηση άδειων κτηρίων που ανήκουν σε φορείς ή και ιδιώτες προκειμένου να χρησιμοποιηθούν από τον Δήμο σε σύμπραξη με ΜΚΟ που ασχολούνται με την αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού. Ανάπτυξη συνεργειών με φορείς και το Πανεπιστήμιο. Συμμετοχή σε Ευρωπαϊκά προγράμματα εκπαίδευσης και πρακτικής. Αντιμετώπιση της οικογένειας και πρόνοια προς κάθε μορφή / επιλογή οικογενειακού σχήματος (μονογονεϊκές, διευρυμένες, με ΛΟΑΤΚΙ γονείς, οικογένειες Παιδικά χωριά SOS).

  • Γυναίκες: Να δημιουργηθούν δομές στήριξης θυμάτων έμφυλης βίας, αντίστοιχες σε αριθμό με τις αυξημένες ανάγκες των γυναικών, ξενώνες φιλοξενίας για τα θύματα trafficking. Ασφαλείς δημόσιοι χώροι. Πρωτοβουλίες για τη γεφύρωση του κενού – χάσματος ανάμεσα σε άντρες και γυναίκες επιχειρηματίες. Διεξαγωγή έρευνών για τη θέση της γυναίκας στην πόλη σε διάφορες λειτουργίες.
  • Παιδιά: Δημιουργία δομών, μέσω συμπράξεων με ΜΚΟ και άλλους φορείς, για να επιτευχθεί χρηματοδότηση από ευρωπαϊκές πηγές, και στο πλαίσιο ΕΣΠΑ, προκειμένου να λειτουργούν προστατευτικά ως προς για την εξάλειψη της παιδικής εργασίας και εκμετάλλευσης. Δημιουργία χώρων εκπαίδευσης παιδιών στο ποδήλατο, σε κήπους, στη γνωριμία με τα ζώα, στην καλλιτεχνική δημιουργία, στην ανακύκλωση. Εκπαίδευση γονέων στα δικαιώματα των παιδιών, προβλέψεις για παιδιά ΑΜΕΑ. Ανέγερση ή η μίσθωση νέων πιστοποιημένων παιδικών σταθμών για την κάλυψη των αυξημένων αναγκών. Η λειτουργία τους όλον τον χρόνο. Παροχή προγραμμάτων υποστήριξης και ενίσχυσης γονέων και οικογενειών.
  • Μετανάστες: Ουσιαστική λειτουργία του Συμβουλίου Ένταξης Μεταναστών/τριών (Σ.Ε.Μ) για την ενίσχυση της κοινωνικής ένταξης των μεταναστών/μεταναστριών στην τοπική κοινωνία, την προώθηση της συμμετοχής στα κοινά καθώς και της επίλυσης των προβλημάτων τους. Προγράμματα εκπαιδευτικά για αποδοχή της διαφορετικότητας, διαπολιτισμική επικοινωνία, δωρεάν μαθήματα ελληνικής γλώσσας. Βήμα στον δημόσιο διάλογο, εκπομπή στη γλώσσα τους στο δημοτικό ραδιόφωνο. Ένταξη μεταναστών και προσφύγων στις εθελοντικές δράσεις του Δήμου με σκοπό την προώθηση της κοινωνικής τους ένταξης, τη βελτίωση της αυτοεκτίμησής τους. Στήριξη του άστεγου πληθυσμού των προσφύγων μέσω της παροχής βασικών υποστηρικτικών υπηρεσιών (κοινωνικά λουτρά, κοινωνικά πλυντήρια κλπ). Παροχή υπηρεσιών ψυχοκοινωνικής υποστήριξης στους ανθρώπους που τις έχουν ανάγκη.
  • ΑΜΕΑ: Πρόσβαση σε όλους τους δημόσιους χώρους, ίσες ευκαιρίες για πρόσβαση στην εκπαίδευση, την περίθαλψη, την επικοινωνία και την πληροφόρηση, την απασχόληση και την κοινωνική ασφάλιση, κλπ. Το παλιό μηχανοστάσιο του Ντεπώ να διαμορφωθεί σε ένα πρότυπο χώρο ειδικής αγωγής και ΚΔΑΠμεΑ μαζί με ένα σύγχρονο φιλοξενείο.

Κοινωνικά Παντοπωλεία σε όλες τις κοινότητες. Έντονη και συστηματική κινητοποίηση της τοπικής κοινωνίας για την ενίσχυσή τους με είδη διατροφής αλλά και με εθελοντές για τη λειτουργία τους. Υποστήριξη των αστέγων, αναβάθμιση των συνθηκών στο Υπνωτήριο αστέγων. Μηχανισμοί πρόληψης των διακρίσεων ενάντια σε ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα. Ουσιαστική στήριξη των εξαρτημένων και της Τρίτης Ηλικίας, με εκσυγχρονισμό των δομών, παροχή
εκπαιδευτικών ευκαιριών, μέσω προγραμμάτων δημιουργικής απασχόλησης και πρόσβασης σε δημόσιους χώρους. Ειδικό πρόγραμμα για τις κοινότητες Ρομά. Στήριξη δικτύου εθελοντών που θα πλαισιώνει τις αντιδημαρχίες κοινωνικής πολιτικής και περιβάλλοντος. Συμπράξεις με την Κοινωνία των Πολιτών.

12. Αντιμετώπιση της Βίας

Ενίσχυση των προγραμμάτων αντιμετώπισης του εκφοβισμού στα σχολεία, σχολές γονέων, συνεργασία με φορείς κοινωνιολόγων και ψυχολόγων. Συνεννόηση με Ποδοσφαιρικές Ανώνυμες Εταιρίες (ΠΑΕ) της πόλης και Αθλητικούς Συνδέσμους για τον περιορισμό της οπαδικής βίας. Συνεργασία με Συνδέσμους Φιλάθλων για την εφαρμογή προγραμμάτων διαχείρισης οργής, έκφρασης συναισθημάτων, επικοινωνίας και κοινωνικότητας, ενίσχυση
οργανώσεων με σχετική θεματολογία.

13. Για τα ζώα

Με δεδομένο ότι το συγκεκριμένο πεδίο εντάσσεται στις αρμοδιότητες του Δήμου, – ορθολογική διαχείριση του πληθυσμού των αδέσποτων με στείρωση – επανένταξη αυστηρά στη γειτονιά τους. Αύξηση των κονδυλίων για τη στείρωση και την περίθαλψη αδέσποτων ως το ύψος που θα επαρκεί για όλα τα περιστατικά, διαφάνεια πορείας/κόστους περιστατικών μέσω Ίντερνετ, συνεργασία με 2 κτηνιάτρους στην πόλη (τώρα 1 στον Λαγκαδά). Δημοτική Αστυνομία για έλεγχο μικροτσίπ / βιβλιαρίων / στείρωσης στα δεσποζόμενα. Διερεύνηση δυνατότητας για Δημοτικό Κτηνιατρείο 24ωρης/7ήμερης λειτουργίας (σε αντικατάσταση των 2 ιδιωτών συνεργαζόμενων κτηνιάτρων). Νομική / πρακτική στήριξη σε καταγγελίες κακοποίησης ζώων, δηλητηριάσεις κλπ. Τα κυνοκομεία δεν είναι λύση αλλά ασυλοποίηση. Ο ζωολογικός κήπος να μετασχηματιστεί σε κέντρο περίθαλψης τραυματισμένων άγριων ζώων. Συνεργασία επικουρικά με την Κτηνιατρική Σχολή ΑΠΘ τόσο σε επιστημονικό επίπεδο όσο και στη χρήση εγκαταστάσεων.

14. Οικονομία

Θεσμική κατοχύρωση της οικονομικής αυτοτέλειας της τοπικής Αυτοδιοίκησης, με τη δυνατότητα άμεσης αξιοποίησης ευρωπαϊκών κονδυλίων και όχι μόνο μέσω της Περιφέρειας. Πράσινες και αλληλέγγυες προμήθειες με κριτήρια περιβαλλοντικά (βιολογικά, τοπικά προϊόντα) και κοινωνικά (δίκαιο εμπόριο, δίκαιες εργασιακές συνθήκες, συνεταιρισμοί). Δημοτικό σχέδιο δημιουργίας 500 θέσεων εργασίας, μέσω διεκδικήσεων κρατικών πόρων, σε τομείς όπως εξοικονόμηση ενέργειας, ενεργειακές κοινότητες, υπηρεσίες βοήθειας στο σπίτι, συντήρηση, επιδιόρθωση, ανακύκλωση, μαζικές μεταφορές, προστασία της φύσης. Έναρξη εφαρμογής της εβδομάδας 32 ωρών και τεσσάρων ημερών πιλοτικά σε κάποιες υπηρεσίες του δήμου. Δωρεάν παροχή ορισμένων υπηρεσιών στους φτωχότερους, όπως στις καντίνες σχολείων. Αστική γεωργία, περιαστικές καλλιέργειες. Η κοινωνική προστασία, οι υπηρεσίες υγείας, τα απορρίμματα, η ενέργεια, η γεωργική παραγωγή, η κατανάλωση, η συλλογική εργασία, η βιοτεχνία, η στέγαση, οι προμήθειες, οι υπηρεσίες της γειτονιάς, η εκπαίδευση και η κατάρτιση, καθώς και ο πολιτισμός, ο αθλητισμός και η αναψυχή, να προωθηθούν μέσα από δομές Κοινωνικής Αλληλέγγυας Οικονομίας. Επιπλέον, χρειάζονται θεσμικές αλλαγές, που πρέπει να διεκδικηθούν με τη διεξαγωγή συζητήσεων σε φόρα και συνεδρίων και με την επιδίωξη συνεργειών με άλλους δήμους της χώρας και με την ΚΕΔΕ, όπως:

  • α. Απόδοση στην αυτοδιοίκηση μέρους ή του συνόλου των πόρων του ΕΝΦΙΑ με προηγούμενη μελέτη ενός δίκαιου και ισόρροπου τρόπου κατανομής τους και
  • β. Αλλαγή του θεσμικού πλαισίου των ΑΟΤΑ (Αναπτυξιακοί Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης) ώστε να υπόκεινται στον έλεγχο των του Δημοτικού Συμβουλίου και να μην αποτελούν έναν ανεξέλεγκτο παρα-δήμο μέσα στον δήμο.

15. Υγεία

Έντονες πολιτικές πρόληψης της ασθένειας, με καθαρό νερό, μείωση των θανάτων από τροχαία, πεζόδρομο, ποδηλατόδρομο, πράσινοι χώροι για άθληση, μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, υγιεινές συνθήκες εργασίας, προώθηση βιολογικών προϊόντων σε σχολεία, παιδικούς σταθμούς και κυλικεία, ίδρυση λαϊκής αγοράς βιολογικών στο κέντρο, όρια στην ισχύ ραδιοτηλεοπτικών πομπών και εφαρμογή της προφύλαξης για τις γραμμές υψηλής τάσης της ΔΕΗ, εφαρμογή του νόμου απαγόρευσης του καπνίσματος σε κλειστούς δημόσιους χώρους. Σύνταξη μελετών υγειονομικών επιπτώσεων. Ίδρυση πρωτοβάθμιων μονάδων υγείας. Να δοθεί ιδιαίτερο βάρος στην Αγωγή (και της ψυχικής) Υγείας και στην Πρόληψη (πρωτογενή και δευτερογενή) μέσω συνεργασιών με φορείς Υγείας, επαγγελματίες υγείας και φορείς μέσα στο ΕΣΥ. Νοσηλεία στο σπίτι. Δημοτικά Ιατρεία πλήρως εξοπλισμένα σε κάθε κοινότητα. Να συνδεθεί η Θεσσαλονίκη με το δίκτυο ευρωπαϊκών πόλεων (Λίβερπουλ, Ζυρίχη, Άμστερνταμ) που εφαρμόζουν προγράμματα χορήγησης υποκατάστατων, δωρεάν χορήγησης συρίγγων και προφυλακτικών, εναλλακτικές μορφές απεξάρτησης κ.ά. Μέσω του Μητρώου ΜΚΟ και Άλλων Οργανώσεων, ενεργοποιεί νέους για τη στήριξη όσων έχουν ανάγκη, την προώθηση δράσεων πρόληψης και ενημέρωσης.

16. Σχολεία

Μετατροπή σχολικών κτιρίων σύμφωνα με τις αρχές της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής και με σχολική αυλή και κήπο ως μέρος του χώρου διδασκαλίας. τις Οι στέγες των σχολικών κτιρίων να διατεθούν για ανάπτυξη ΑΠΕ και τη δημιουργία «πράσινης στέγης». Να υποστηριχθούν δίκτυα αειφορικών σχολείων με ουσιαστική συμμετοχή όλων των μελών της σχολικής κοινότητας στις αποφάσεις. Να συμμετέχει το 15μελές στις αποφάσεις. Δημιουργία εθελοντικών ομάδων και ενίσχυση του συμμετοχικού σχεδιασμού των κοινών στα σχολεία (μαθητές, εκπαιδευτικοί, σύλλογος γονέων και κηδεμόνων, Δήμος), ανοιχτά σχολεία τ΄ απογεύματα. Διεκδίκηση ώστε από τους πόρους του Πράσινου Ταμείου να διατεθεί μεγαλύτερο ποσοστό για την κάλυψη απαλλοτριώσεων προκειμένου να κατασκευαστούν νέα σχολεία σε δεσμευμένες και χαρακτηρισμένες προς τον σκοπό αυτό εκτάσεις.

17. Συντονισμός για το περιβάλλον

Να συσταθεί Συμβούλιο Περιβάλλοντος σε μητροπολιτικό επίπεδο, που θα συντονίζει τις ενέργειες όλων των φορέων και οργανώσεων που εμπλέκονται στα θέματα του περιβάλλοντος και θα καθορίζει μια ενιαία πολιτική που θα βασίζεται στις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης. Περιοδικός έλεγχος βιομηχανιών (1 έτος), οχημάτων (2 έτη), υπαίθριων κέντρων διασκέδασης (κάθε 10 μέρες). Εφαρμογή της παρούσας ισχύουσας νομοθεσίας και των κανονιστικών αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου (Κανονισμός Διαχείρισης Κοινόχρηστων Χώρων).

18. Για τον Θερμαϊκό και το λιμάνι

Διαδημοτικός φορέας διαχείρισης του Θερμαϊκού κόλπου με ουσιαστικές αρμοδιότητες. Συγκεκριμενοποίηση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το λιμάνι. Κάθε επέκταση υποδομών και δυναμικότητας θα είναι σε βάρος του αέριου και θαλάσσιου περιβάλλοντος, της κυκλοφορίας στην πόλη και των άλλων οικονομικών δραστηριοτήτων,
όπως οι μυδοκαλλιέργειες και η αλιεία οστρακοειδών. Αυστηρή συμμόρφωση κι εφαρμογή ισχυοντων περιβαλλοντικων όρων, όπως η σωστή αποθήκευση των χύδην φορτίων, η αποτροπή της ρύπανσης από πετρελαιοειδή και η φύτευση ικανού ποσοστού της έκτασης με πράσινο και μετά να συζητήσουμε τυχόν επεκτάσεις. Να μη γίνει η πλωτή εξέδρα για LNG στον Θερμαϊκό. Άμεση σύνδεση του Λιμένα με διαμετακομιστικά κέντρα μέσω
σύγχρονων σιδηροδρομικών υποδομών, με σκοπό την ανακούφιση του πολύ βεβαρημένου κόμβου Κ16 (περιοχή Λαχαναγοράς) και κατ’ επέκταση των οδών που αυτός εξυπηρετεί (Δυτική Είσοδος, Εσωτερική Περιφερειακή και Εγνατία Οδός προς Κατερίνη και Δυτική Μακεδονία).

19. Δημοκρατία, συμμετοχή των πολιτών

Τοπικά δημοψηφίσματα. Συμμετοχικός προϋπολογισμός, με πρωτοβουλία του Δήμου η κοινωνία των πολιτών να κληθεί να διαχειριστεί σε πρώτη φάση το 10% του δημοτικού προϋπολογισμού. Τα δημοτικά μέσα ενημέρωσης και οι ιστοσελίδες να είναι ανοικτά στις απόψεις των δημοτών και των παρατάξεων. των κοινοτήτων και των συμβουλίων γειτονιάς. Συλλογικότητες να συμμετέχουν με θεσμικό τρόπο στον σχεδιασμό της κοινωνικής πολιτικής. Δημοκρατία στον σχεδιασμό: Οι πολίτες να γνωρίζουν τους πιθανούς κινδύνους που προκύπτουν από κάθε δραστηριότητα, να έχουν δικαίωμα ελέγχου και να αποφασίζουν για τη λειτουργία μιας επιβαρυντικής δραστηριότητας στην περιοχή τους. Στήριξη και ενδυνάμωση του ρόλου των δημοτικών κοινοτήτων. Πλήρης χαρτογράφηση και ανάπτυξη δικτύου εθελοντισμού. Εκπαίδευση των πολιτών αλλά και των υπηρεσίων του Δήμου στον συμμετοχικό σχεδιασμό. Ολοκλήρωση του ψηφιακού μετασχηματισμού στις υπηρεσίες του δήμου. Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό σύστημα Εξυπηρέτησης για τις συναλλαγές μεταξύ Δήμου και δημοτών/επιχειρήσεων. Ενημέρωση και εκπαίδευση των δημοτών στη χρήση νέων τεχνολογιών. Παραγωγή και δημόσια χρήση ανοιχτών δεδομένων σε συνέργεια με πανεπιστημιακούς, επαγγελματικούς και τεχνικούς φορείς της πόλης. Αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών για τον εκσυγχρονισμό της διοίκησης, την εξοικονόμηση ενέργειας, ανθρώπινων και υλικών πόρων, και για τη βελτίωση της ποιότητας στην καθημερινότητα των πολιτών.

21. Ανθεκτικότητα
Επικαιροποίηση του προγράμματος «Θεσσαλονίκη 2030» και ενίσχυση των σχετικών δομών
του Δήμου με κύριο μέλημα τη διασφάλιση της ανθεκτικότητας της Θεσσαλονίκης έναντι
φυσικών ή άλλων καταστροφών (π.χ. σεισμοί, κλιματική κρίση, πανδημικές ασθένειες, οικονομικές κρίσεις κ.ά.) που απειλούν τόσο τις υποδομές της όσο και τους κατοίκους.
Συνέργειες με πανεπιστημιακούς, επαγγελματικούς και τεχνικούς φορείς της πόλης.

22. Θεσμικές αλλαγές
Διεκδίκηση εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου της αυτοδιοίκησης, με στόχο την
αναβάθμιση, τη διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Πραγματική μητροπολιτική διοίκηση
του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης, με τη θέσπιση νέου νομοθετικού
πλαισίου, με τη διασφάλιση πόρων και αρμοδιοτήτων μητροπολιτικού χαρακτήρα. Τα
προβλήματα υπερβαίνουν τις χωρικές διαστάσεις κάθε Δήμου και πρέπει να
αντιμετωπίζονται σε μητροπολιτικό επίπεδο. Επανασύσταση των καταργημένων στην ουσία
Δημοτικών Κοινοτήτων, της αυτοδιοικητικής βαθμίδας που βρίσκεται πλησιέστερα προς τον
δημότη. Αποκέντρωση πόρων και αρμοδιοτήτων.