Οι τοποθετήσεις της «Οικολογίας-Αλληλεγγύης» στο Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης
Αρνητικές θα είναι οι επιπτώσεις από την κατασκευή του δρόμου Fly Over και στο δάσος και στην ποιότητα ζωής μέσα στην πόλη. Υπάρχουν βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις, που θα περιλαμβάνουν προαστιακό σιδηρόδρομο, τραμ και βελτίωση της συγκοινωνίας με τα λεωφορεία. Όχι στην κατάργηση του ποδηλατόδρομου της Λ. Νίκης. Μαζικές φυτεύσεις δένδρων εντός πόλης και εντατικές αναδασώσεις καμένων δασικών εκτάσεων με κινητοποίηση και των πολιτών. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης να αποστείλει άμεσα ανθρωπιστική βοήθεια στη Γάζα. Κάλεσμα συμπαράστασης στους 14 συλληφθέντες που διαμαρτυρήθηκαν ειρηνικά για την κοπή δένδρων στην Αρχαία Αγορά. Πρόσκληση για συμμετοχή στην εκδήλωση με αφορμή τη Β’ έκδοση του βιβλίου των Γ. Μπλιώνη & Μ. Τρεμόπουλου «Η Θεσσαλονίκη των νερών», την Τετάρτη 15 Νοεμβρίου, 7 μμ, στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης.
Αυτά ήταν τα βασικά σημεία της κεντρικής τοποθέτησης του Δημοτικού Συμβούλου της παράταξης «Οικολογία – Αλληλεγγύη», Μιχάλης Τρεμόπουλος, στις 13 Νοεμβρίου 2023, κατά την οποία έγιναν δύο συνεδριάσεις: η 20η Ειδική Συνεδρίαση με μοναδικό θέμα την έκθεση πεπραγμένων Α΄ εξαμήνου έτους 2023 της Οικονομικής Επιτροπής. Την έκθεση πεπραγμένων καταψήφισε ο Μ. Τρεμόπουλος, καθώς περιλαμβάνει μόνο παράθεση ποσοτικών στοιχείων σχετικά με τον αριθμό των αποφάσεων που πάρθηκαν χωρίς να συμπεριλαμβάνονται και ποιοτικά στοιχεία, όπως πχ το ποιες από τις αποφάσεις πάρθηκαν ομόφωνα ή πόσες και ποιες προτάσεις της αντιπολίτευσης συζητήθηκαν ή υιοθετήθηκαν.
(Πατήστε πάνω στον σύνδεσμο για να ξεκινήσει το βίντεο)
Στην 21η τακτική Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου που ακολούθησε, ο Μ. Τρεμόπουλος ξεκίνησε την κεντρική του τοποθέτηση με αναφορά στο ανθρωπιστικό δράμα που εξελίσσεται στη Λωρίδα της Γάζας και στην ανάγκη να τοποθετηθεί το Δημοτικό Συμβούλιο σχετικά με τη βαρβαρότητα των επιθέσεων και την ανθρωπιστική καταστροφή που υφίστανται οι Παλαιστίνιοι. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης πρέπει να αναλάβει μια πρωτοβουλία για αποστολή επείγουσας ανθρωπιστικής βοήθεια στη Γάζα, να ζητήσει ανταλλαγή ομήρων και αιχμαλώτων καθώς και την αναβίωση της ειρηνευτικής διαδικασίας με συμμετοχή του Συνδέσμου Αραβικών Κρατών. Η Ευρώπη έχει ζητήσει δίκαιη λύση στην Ισραηλινοπαλαιστινιακή αντιπαράθεση με τη μορφή δύο κρατών και υπάρχουν και σχετικά ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ. «Ναι σε ένα ανεξάρτητο κράτος με πρωτεύουσα την Ανατολική Ιερουσαλήμ στα σύνορα του 1967. Αυτό ζητούν και οι ειρηνιστές εβραίοι και πρέπει να είμαστε μαζί τους και όχι με αυτούς που παίζουν τον ρόλο του γερακιού», είπε χαρακτηριστικά. «Το Ισραήλ δεν θα πρέπει να κάνει μονομερή προσάρτηση σημαντικών τμημάτων της Δυτικής Όχθης κι εμείς ως Δημοτικό Συμβούλιο πρέπει να πούμε όχι στη βία, ναι στον σεβασμό των ανθρώπινων δικαιωμάτων».
Συνεχίζοντας, αναφέρθηκε στην κατασκευή του Fly Over και στις προβλεπόμενες αρνητικές επιπτώσεις στο δάσος και στην ποιότητα ζωής μέσα στην πόλη, από την κυκλοφοριακή συμφόρηση για μια πενταετία τουλάχιστον. Θα πρέπει να αναζητηθούν εναλλακτικές βιώσιμες λύσεις για τις μετακινήσεις πολιτών και αγαθών. Το πρόβλημα θα διογκωθεί όταν θα αρχίσει η αναγκαστική απομάκρυνση των παράνομα σταθμευμένων οχημάτων (Βασιλίσσης Όλγας, Τσιμισκή, Καραμανλή, Εγνατία, κ.α.) που εμποδίζουν την κυκλοφορία. Υπάρχει κίνδυνος να καταλάβουν τα σταθμευμένα αυτοκίνητα και τους λιγοστούς ελεύθερους χώρους. Μια πρόγευση αυτής της πίεσης που υπάρχει στην πόλη για τη στάθμευση των αυτοκινήτων ήταν και ότι έγινε στην πλατεία Ελευθερίας. Δυστυχώς, δεν έχει γίνει το μετρό μετά από 35 χρόνια και δεν υπάρχει καμία μέριμνα για την προώθηση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, που δεν είναι ελκυστικά και επαρκή και δεν προσφέρουν αξιοπρεπή μετακίνηση.
Η φύτευση δένδρων περιμετρικά στην πόλη δεν μπορεί να λειτουργήσει ως αντισταθμιστικό μέτρο στην απώλεια δασικής έκτασης (75 στρέμματα αρχικά, που ήδη αυξήθηκαν) λόγω της κατασκευής του Fly Over, σύμφωνα με το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο. Υπάρχει λοιπόν μια σημαντική ανάγκη αναβάθμισης του πρασίνου. Η «Οικολογία – Αλληλεγγύη» προχώρησε σε δενδροφύτευση 400 δένδρων την Κυριακή 12-11-2023 σε μια έκταση που κάηκε το καλοκαίρι του 2021 λόγως πυρκαγιάς που ξεκίνησε από ένα όχημα στην περιφερειακή. Πρέπει να υπάρξει συνεργασία των πολιτών με τη Διεύθυνση Αναδασώσεων και να εντατικοποιηθούν οι δενδροφυτεύσεις έτσι ώστε να συγκρατηθεί το έδαφος και να μην καταλήξει σταδιακά στην θάλασσα λόγω αποδάσωσης. Η δημιουργία νέων δρόμων που εξυπηρετούν το ιδιωτικό αυτοκίνητο θα οδηγήσει σε περαιτέρω καταστροφή του δάσους και όχι σε «οριστική λύση στο κυκλοφοριακό της πόλης», όπως έλεγαν για την ανατολική περιφερειακή τη δεκαετία του 80. Υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις που θα πρέπει να προωθηθούν όπως η ενίσχυση των μέσων μαζικής συγκοινωνίας και η κατασκευή προαστιακού σιδηροδρόμου. Παράλληλα η διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης θα πρέπει να προασπιστεί τη λειτουργία του ποδηλατόδρομου στη Λεωφόρο Νίκης που λειτουργεί και αποτρεπτικά στην παράνομη στάση και στάθμευση αυτοκινήτων στην αριστερή λωρίδα.
Επιπλέον, είναι απαραίτητη η υπεράσπιση της ποιότητας ζωής με μαζικές φυτεύσεις 50.000 δένδρων μέσα στην πόλη και όχι με κοπές και δολοφονικές κλαδεύσεις, με αύξηση των ελεύθερων χώρων και δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου στον χώρο της ΔΕΘ, έτσι ώστε να βελτιωθεί το μικροκλίμα, να αυξηθεί ο φυσικός δροσισμός και να μειωθεί η ατμοσφαιρική ρύπανση.
Τις αξίες αυτές τις υπερασπίζεται διαχρονικά η «Οικολογία – Αλληλεγγύη», στελέχη της οποίας τον περασμένο Μάρτιο συνελήφθησαν και οδηγήθηκαν με χειροπέδες στο αστυνομικό τμήμα. Οι 14 πολίτες – μέλη του Δικτύου για το Αστικό Πράσινο «SOSε τα ΔΕΝΔΡΑ!»- που στάθηκαν απολύτως ειρηνικά μπροστά στα δένδρα του πάρκου αρχαίας-ρωμαϊκής Αγοράς Θεσσαλονίκης προσπάθησαν να αποτρέψουν την κοπή τους. Γι’ αυτό και υπάρχει ανάγκη συμπαράστασης των δημοτικών συμβούλων και των παρατάξεων απέναντι στους 14 πολίτες που δικάζονται τη Δευτέρα 20 Νοεμβρίου 2023.
Οι πλημμύρες του καλοκαιριού τονίζουν την ανάγκη να προστατευτούν οι ποταμοί και αναδειχθούν εκ νέου οι χείμαρροι έτσι ώστε να ενισχυθεί η αντιπλημμυρική προστασία της πόλης, που είναι εξαιρετικά κρίσιμη στην εποχή της κλιματικής κρίσης. Στην κατεύθυνση της οικολογικής διαχείρισης των ρεμάτων συμβάλει και το βιβλίο «Η Θεσσαλονίκη των νερών» των Γιώργου Μπλιώνη & Μιχάλη Τρεμόπουλου που αποτελεί μια συστηματική ιστορική και οικολογική ανασκόπηση της τοπογραφίας των ρεμάτων της Θεσσαλονίκης. Ο Μ. Τρεμόπουλος απηύθυνε ανοικτό κάλεσμα στην επίκαιρη εκδήλωση που διοργανώνεται την Τετάρτη 15 Νοεμβρίου στις 7 μ.μ. στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης με αφορμή τη Β’ έκδοση του βιβλίου.